تاریخچه زبان انگلیسی

 

 زبان انگلیسی یکی از زبان‌های هندواروپایی از شاخه ژرمنی است. از دیگر زبان‌های شاخه ژرمنی می‌توان از آلمانی، هلندی، دانمارکی، سوئدی و نروژی نام برد. خود شاخه ژرمنی به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌شود که انگلیسی به ژرمنی غربی تعلق دارد. امروزه حدود نیمی از مجموعه واژگان زبان انگلیسی و دستور آن زبان از همان ریشه ژرمنی است ولی نیم دیگر را وامواژه‌ها تشکیل می‌دهند. بیشتر این وامواژه‌ها از زبان‌های لاتین و فرانسوی و بخشی دیگر از یونانی و دیگر زبان‌ها به انگلیسی وارد شده‌اند.

300px-IE countries svg

 

زبان انگلیسی به عنوان زبان مادری در کشورهای انگلستان، آمریکا، کانادا، استرالیا، ایرلند، نیوزلند، آفریقای جنوبی و بسیاری کشورهای دیگر تکلم می‌شود. انگلیسی امروزه از نظر تعداد گویشوَر، پس از چینی، عربی، اسپانیایی و هندی، پنجمین زبان جهانست . تعداد کسانی که زبان مادری‌شان انگلیسی است امروزه ۳۸۰ میلیون نفر است. انگلیسی در بسیاری از کشورها زبان میانجی است و مهم‌ترین زبان دنیا در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی، صنعتی، فرهنگی و علمی در روابط بین‌الملل بشمار میآید.

زبان‌های هندواروپایی

زبان‌های هندواروپایی یک خانوادهٔ زبانی متشکل از چند صد زبان و گویش مرتبط است. بیشتر زبان‌های مردمان ساکن قارهٔ اروپا، فلات ایران، آسیای میانه و شبه قاره هند از جملهٔ زبان‌های هندواروپایی هستند.

شمار هندواروپایی‌زبان‌ها در سراسر دنیا به حدود ۳ میلیارد نفر می‌رسد. به این ترتیب، گویشوران زبان‌های هندواروپایی سخنوران بزرگ‌ترین خانوادهٔ زبانی شناخته‌شده در دنیای امروزند.

تا سدهٔ دوازدهم خورشیدی کسی از وجود خانوادهٔ زبان‌های هندواروپایی باخبر نبود تا اینکه سر ویلیام جونز زبان‌شناس و خاورشناس انگلیسی این خانوادهٔ زبانی را کشف کرد. وی در سال ۱۱۶۵ خ. اعلام کرد: «سنسکریت و یونانی و لاتینی از اصلی که شاید اکنون وجود ندارد، منشعب شده‌اند ... و امکان دارد که زبان‌های آلمانی و سلتی و فارسی از همان اصلی منشعب شده باشند که سنسکریت از آن منشعب شده است

گسترهٔ جغرافیایی نژاد‌های هندواروپایی در آسیا و اروپا

هرگاه شاهدهایِ کافی مبنی بر این‌که دو زبان در دوره‌ای زبانِ واحدی بوده‌اند فراهم گردد می‌توان از ارتباطِ وراثتیِ این دو زبان سخن گفت. به عبارتِ دیگر، می‌توان این دو زبان را به یک خانواده‌یِ زبانیِ واحد وابسته دانست. خانواده‌یِ زبان‌هایِ هندواروپایی یکی از خانواده‌هایِ زبانیِِ جهان و البته از بزرگ‌ترین‌هایِ آن‌هاست. بیشترِ مردمِ جهانِ امروز، به‌عنوانِ زبانِ مادری یا زبانِ دوم، می‌توانند به یکی از زبان‌هایِ این خانواده سخن بگویند.

چراباید زبان انگلیسی را بیاموزیم؟

چرا زبان انگلیسی را بیاموزیم؟ آیا صرف زمان و قدری هزینه برای یادگیری زبان انگلیسی واقعاً مهم است؟
     البته شاید به نظر برسد نیازی به این بحث نباشد و خود شما بتوانید مفصلاً به این سؤال جواب بدهید. اما بهتر است قدری دقیق تر و علمی تر به این بحث بپردازیم. قطعاً آگاهی بیشتر شما، در افزایش انگیزه شما مؤثر خواهد بود. البته در مقاله دیگری به مبحث "انگیزه" خواهم پرداخت.

     اینکه شما زبان انگلیسی را بیاموزید، ممکن است بهترین کاری باشد که شما می‌توانید برای بهبود و ارتقاء زندگی خود انجام دهید. شاید در نظر شما این حرف اغراق آمیز باشد، ولی...
     درست است! آیا فکر نمی کنید دسترسی به اطلاعاتی که افراد دیگر نمی‌توانند آنها را کسب کنند، گفتگو و نامه نگاری با افراد محبوبی که دیگران نمی‌توانند با آنها ارتباط برقرار کنند، تحت تأثیر قرار دادن اطرافیان خود، برداشتن گامهای بزرگ در زمینه شغلی، و مسافت بسیار زیادی از دیگران پیشی گرفتن، چقدر می تواند هیجان انگیز باشد؟
     بله! شما می‌توانید به همه اینها دست یابید، اگر زبان انگلیسی را بخوبی بیاموزید.

به دانش دست پیدا کنید

     به چه چیز علاقمندید؟ علم؟ موسیقی؟ کامپیوتر؟ سلامتی؟ تجارت؟ ورزش؟ یا...؟ رسانه‌های امروزی، نظیر اینترنت، تلویزیون و مطبوعات، به شما این امکان را می‌دهد تا به دانش مربوط به موضوعات دلخواه خود، دسترسی تقریباً نامحدود داشته باشید. جدا از اینها، مگر نه این است که ما در عصر اطلاعات زندگی می‌کنیم؟
      اینجا فقط یک مشکل وجود دارد. بیشتر این دانش به زبان انگلیسی است!

      در اینجا به برخی از اطلاعاتی که شما می توانید با دانستن انگلیسی به آنها دست یابید، اشاره می کنیم:
 اکثر صفحات وب. میلیاردها صفحه اطلاعات در وب وجود دارد. خیلی جالب است که یادگیری تنها یک زبان به شما امکان دسترسی به تقریباً تمام این دانش را در اینترنت می‌دهد.
 کتابها، در هر موضوعی، از سراسر جهان. کتابهای نویسندگان انگلیسی و آمریکایی و کتابهای ترجمه شده از دیگر زبانها را بخوانید. اصلاً هرآنچه را که مورد علاقه شماست، می‌توانید درباره آن به زبان انگلیسی بخوانید!
مطبوعات. تنها مجلات و روزنامه‌های انگلیسی زبان می‌تواند در هر قسمت دنیا به فروش برود. شما مجبور نیستید دنبال Time ، Newsweek ، یا International Herald Tribune بگردید!
علم. زبان انگلیسی کلید راهیابی به دنیای علم است. در سال 1997، 95درصد مقالات درScience Citation Index (یک لیست بین‌المللی از نوشته‌های علمی) به زبان انگلیسی بودند. تنها در حدود 50 درصد آنها از کشورهای انگلیسی زبان نظیر ایالات متحده آمریکا یا انگلیس بودند.
گزارشهای خبری. شبکه‌های تلویزیونی بین‌المللی از قبیل CNN و NBC را تماشا کنید. آنها اخبار با بسیار سریعتر و حرفه‌ای تر از شبکه‌های ملی کوچکتر پخش می‌کنند و شما می‌توانید هرجای دنیا آنها را مشاهده کنید.

با افراد ارتباط برقرار کنید

     ما مایلیم تا زبان انگلیسی را زبان ارتباط بنامیم. چرا؟ زیرا به نظر می‌رسد تمام مردم دنیا توافق کرده‌اند تا از انگلیسی برای مکالمه با یکدیگر استفاده کنند.
در حدود 1,500,000,000 نفر در دنیا به زبان انگلیسی سخن می‌گویند. 1,000,000,000 نفر دیگر نیز در حال فراگیری آن هستند.
75 درصد نامه‌ها و کارت‌پستالهای دنیا به زبان انگلیسی نوشته شده‌ است.
تقریباً تمام کنفرانسها و رقابتهای بین‌المللی نظیر المپیک به زبان انگلیسی برگزار می‌شود.
دیپلمات‌ها و سیاستمدارها از کشورهای گوناگون در بعضی موارد از زبان انگلیسی برای ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کنند. انگلیسی زبان اصلی سازمان‌هایی همچون سازمان ملل متحد، ناتو و همکاری‌ آزاد تجاری اروپا است.

     اگر شما بتوانید به زبان انگلیسی ارتباط برقرار کنید، می‌توانید:
با افرادی از سراسر دنیا تماس بگیرید. درباره اندیشه‌ها و نظرات خود در گروههای بحث در اینترنت صحبت کنید. به اشخاص محبوب ایمیل بزنید. از زندگی و فرهنگ آنها چیزهایی بیاموزید و فرهنگ و آئین و مذهب خود را به دیگران معرفی کنید.
به آسانی مسافرت کنید. هرجا می‌روید با مردم ارتباط برقرار کنید. در بیش از صد کشور به زبان انگلیسی صحبت می‌شود. راه را بپرسید، مکالمه کنید، یا... درخواست کمک کنید. چه کسی می‌دانید، ممکن است روزی انگلیسی زندگی شما را نجات دهد!

کار خود را به جلو برانید

     اگر شما خواهان یک شغل خوب در تجارت، تکنولوژی یا علم هستید، از جای خود حرکتی بکنید و از همین حالا شروع به یادگرفتن زبان انگلیسی کنید! ( اگر شما هم اکنون یک شغل خوب دارید، قبل از آنکه آن را از دست بدهید به فراگیری زبان انگلیسی اقدام کنید! )

     دانستن زبان انگلیسی به شما اجازه میدهد تا:
به شغل رؤیایی خود دست یابید و هر چه بیشتر درآمد کسب کنید.
به دانش فنی دست پیدا کنید. زبان انگلیسی زبان تکنولوژی خصوصاً تکنولوژیهای برتر نظیر علوم کامپیوتر، ژنتیک و پزشکی است. اگر قصد دارید تا درباره تکنولوژی چیزی بخوانید، احتمالاً مجبور خواهید بود تا اینکار را به زبان انگلیسی انجام دهید.
علوم کامپیوتر را فرا بگیرید. مقالات قنی را بدون هیچ مشکلی بخوانید و یا مقالات خود را بنویسید!
یک تاجر با کلاس جهانی باشید. ساده است. تجارت جهانی به زبان انگلیسی انجام می‌گیرد و امروزه تمامی کار و کسب ها بین‌المللی است. بنابراین اگر می‌خواهید وارد این بازی شوید، باید زبان انگلیسی را بدانید؛ برای تماس با دیگر کارورزان و تاجران، رفتن به کنفرانسها، خواندن مجلات و روزنامه‌های بین‌المللی در زمینه های کار و تجارت و ...
دانشمند بهتری شوید. با دانشمندان دیگر کشورها تماس بگیرید، به کنفرانسهای بین‌المللی بروید، از مراکز آکادمیک خارج از کشور دیدن کنید. با مطالعه روزنامه‌ها، کتابها و مجلات از کشفیات جدید علمی باخبر شوید.
از کامپیوتر خود بهتر استفاده کنید. بیشتر عملکردهای کامپیوتر به زبان انگلیسی است، بنابراین آنها را بهتر می‌فهمید و یک کارمند بهتری خواهید شد.
مهارتهای جدیدی برای کار خود بیاموزید. در قسمت "به دانش دست پیدا کنید" به فواید زبان انگلیسی در یادگیری پرداخته ایم.

 

آنچنان از هنر لذت ببرید که قبلاً هرگز نبرده‌اید!

     زبان انگلیسی به شما این امکان را می‌دهد تا فرهنگ دنیا را احساس کنید، کاری که از عهده هیچ زبان دیگری بر نمی‌آید. با دانشی خوب از زبان انگلیسی می‌توانید کارهای فوق‌العاده ای انجام دهید:
نسخه‌های اصلی فیلم‌های آمریکایی و انگلیسی را تماشا کنید. یکبار که امتحان کردید، هرگز به نسخه‌های دوبله شده بر نخواهید گشت.
کتابهای بزرگ را بخوانید. هر کتاب معروف یا به زبان انگلیسی نوشته یا به انگلیسی ترجمه شده است. عنوانهای بسیار زیادی وجود دارند؛ از نمایشهای کلاسیک نظیر هملت گرفته تا داستانهای هیجان‌انگیز مدرن مثل پارک ژوراسیک.
از موسیقی انگلیسی زبان بیشتر لذت ببرید. باور کنید: موسیقی خیلی بهتر خواهد بود اگر شما بتوانید کلمات را درک کنید.

 

یادگیری زبان انگلیسی آسان است

     انگلیسی فقط پرکاربردترین زبان در دنیا نیست، بلکه یکی از آسانترین زبانها برای یادگیری و استفاده است:
الفبای ساده. نماد خاصی نظیر é یا ü ندارد. کلمات sweet ، part ،film را در کامپیوتر خود تایپ کنید. حالا süß (آلمانی)، (لهستانی) و (روسی) را امتحان کنید. کدام ساده‌تر است؟
جمع بستن آسان. به طور ساده s به یک کلمه اضافه می شود. تعداد استثنائات بسیار اندک است.
کلمات برای یادگیری آسان هستند. در فرانسوی، la fille و le chien و در آلمانی، das Mädchen و der Hund وجود دارد. در انگلیسی آنها فقط a girl و a dog هستند.
کلمات کوتاه. بیشتر کلمات پایه کوتاه هستند: run ،work ،big ،go ،man. کلمات بلند اغلب کوتاه شده اند:OS = operating system ،fridge = refrigerator. زبان انگلیسی وقت شما را تلف نمی‌کند!
کلمات تغییر نمی کنند. ولی در بسیاری از زبانها، یک لغت اشکال بسیاری دارد:

English: The man is blind.
German: Der Mann ist blind.

English: This is a blind man.
German: Das ist ein blinder Mann.

English: I see a blind man.
German: Ich sehe einen blinden Mann.

همه را You صدا کنید. شما به دوست خود یا معلم خود می‌گویید: "?Do you speak English" در زبان‌های دیگر، شما باید از کلمه درست برای شخص مناسب استفاده کنید. در انگلیسی، همه یکسانند!
انگلیسی همه‌جا حضور دارد. شما می‌توانید به سادگی به تلویزیون، موسیقی، وب‌سایتها، مجلات و ... به زبان انگلیسی دسترسی پیدا کنید. شما مجبور نیستید از طریق کتابهای درسی کسل کننده بیاموزید. شما می‌توانید یاد بگیرید و در همان زمان از انگلیسی خود استفاده کنید. استفاده از انگلیسی از اهمیت خاصی برخوردار است، چرا که باعث تمایل بیشتر شما به یادگیری می‌شود.

احساس رضایت کنید

     زبان انگلیسی نه فقط مفید است، بلکه احساس رضایتمندی بسیاری به شما می‌دهد:
پیشرفت و بهبود احساس فوق‌العاده‌ای بدست می‌دهد. ما هرگز لحظه‌ای را که دریافتیم می‌توانیم به زبان آمریکایی صحبت و برنامه‌های تلویزیون را به زبان انگلیسی تماشا کنیم، فراموش نمی‌کنیم.
شما از یادگیری زبان انگلیسی لذت خواهید برد، اگر به یاد داشته باشید که هر ساعتی که شما صرف می‌کنید، شما را به سطح مطلوب نزدیکتر می‌کند.
استفاده از انگلیسی مفرح نیز هست، چرا که هر جمله‌ای که می‌گویید یا می‌نویسید، تداعی کننده موفقیت شماست.


     زبان انگلیسی از شما یک انسان نیرومندتر و بانشاط‌تر می‌سازد. تصور تعدادی از موقعیت‌هایی که دانستن انگلیسی در آنها به شما یک احساس خیلی خوب می‌دهد، چندان دشوار نیست.