اگر برای وبگردی، چک کردن ایمیل‌های خود یا انجام امور بانکی از شبکه‌های عمومی و رایگان Wi-Fi استفاده می‌کنید، باید حتماً مراقب مسائل امنیتی جهت جلوگیری از هک شدن و از دست دادن اطلاعات شخصی خود باشید. ...

مراقب هک شدن در شبکه‌های Wi-Fi عمومی باشید!

مراقب هک شدن در شبکه‌های Wi-Fi عمومی باشید!

محمد سعید بهمنی| اگر برای وبگردی، چک کردن ایمیل‌های خود یا انجام امور بانکی از شبکه‌های عمومی و رایگان Wi-Fi استفاده می‌کنید، باید حتماً مراقب مسائل امنیتی جهت جلوگیری از هک شدن و از دست دادن اطلاعات شخصی خود باشید. همانگونه که عرضه اینترنت رایگان بی‌سیم یک کار تبلیغاتی محسوب شده و به سرعت در حال گسترش است، سرقت اطلاعات کاربران این نوع شبکه‌ها نیز روز به‌روز در حال افزایش است. در این مقاله سعی داریم چند راه ساده و مفید برای جلوگیری از این اتفاق مطرح کنیم.

6

از شبکه‌ای که به آن متصل شده‌اید، اطمینان حاصل کنید
شبکه‌های Wi-Fi عمومی تنها از طریق یک نام ساده شناسایی می‌شوند، به همین دلیل این موضوع برای هکرهای حرفه‌ای بسیار راحت خواهد بود که تنها با ساخت یک نام مشابه به هدف اصلی خود برسند! این قضیه بسیار ساده‌تر از چیزی که فکر کنید اتفاق می‌افتد، فرض کنید شما به جای اتصال به شبکه‌ای با نام Generic Coffee Wi-Fi به شبکه‌ای دیگر با همین نام ولی با یک تفاوت کوچک مثل Wi-Fi Generic Coffee متصل شوید! خب دیگر تمام است، با این اتصال، ایمیل شما به همراه رمز عبور و دیگر اطلاعات حساس و مهم ، به راحتی وارد سرور هکرها شده و آماده هرگونه بهره‌برداری از سوی آنها خواهد بود. بنابر این با یک اشتباه کوچک، شما به هکرها اجازه داده‌اید که به تمامی اطلاعات شما دست پیدا کرده و از آنها سوء استفاده کنند. برای جلوگیری از چنین رویدادی، اگر در رستوران، کافی‌شاپ، فرودگاه و دیگر مکان‌های عمومی تصمیم به استفاده از شبکه‌های عمومی رایگان دارید، ابتدا از مسؤول مکان مورد نظر، نام دقیق شبکه و رمز عبور را جویا شوید. سپس قابلیت اتصال خودکار اسمارت فون یا تبلت خود به شبکه وای‌فای را غیرفعال کرده و پس از آن به دنبال نام دقیق شبکه گشته و اتصال به آن را امتحان کنید. توجه کنید که اگر شبکه مورد نظر بدون درخواست رمز عبور به گجت شما متصل شد، سریعاً این اتصال را قطع و به دنبال شبکه همنام دیگری باشید. شبکه‌های Wi-Fi رایگانی که رمز عبور ندارند، بسیار خطرناک هستند و احتمالا اتصال به آنها نتیجه خوبی به همراه نخواهد داشت.

به هیچ شبکه عمومی اعتماد نکنید
زمانی که شما از یک شبکه Wi-Fi عمومی استفاده می‌کنید، باید به‌خاطر داشته باشید که این نوع اتصال‌ها همیشه امن نیستند. طبیعتاً رمز عبوری که شما برای دسترسی و استفاده از شبکه مورد نظر از آن بهره برده‌اید، برای تمام کاربران یکی است که همین از امنیت این موضوع بسیار می‌کاهد. برای هکرهایی که به دنبال جاسوسی از فعالیت‌های شما هستند، تنها کافی است با رمز عبوری شبیه متنی که شما استفاده کرده‌اید به سیستم متصل شده و خود را بین اتصال شما و شبکه مربوط قرار دهند تابه راحتی اطلاعات شما را به سرقت ببرند. پس ضروری است که هنگام اتصال به چنین شبکه‌هایی به اندازه کافی مراقب باشید.
بیشتر بانک‌های بین‌المللی نظیر HSBC، RBS و NatWest معتقدند شبکه‌های Wi-Fi عمومی خود را، از طریق پروتکل‌های امن ارائه می‌دهند، اما به طور کلی سعی کنید تا فعالیت‌های مالی و اقتصادی خود را از طریق شبکه‌هایی انجام دهید که در صورت بروز مشکل بتوان منبع آن را بررسی کرد. بهترین پیشنهاد برای استفاده از شبکه‌های رایگان و عمومی این است که سعی شود، انجام کارهایی مانند چک کردن ایمیل، انتقال وجه یا کارهای مرتبط با امور مالی توسط این چنین اتصال‌هایی به هیچ وجه انجام نشود.

7

از گزینه‌های امنیتی بیشتری استفاده کنید
اگر قصد استفاده از شبکه رایگان خاصی را دارید که برای ورود از شما نام کاربری و رمز عبور درخواست می‌کند، توجه کنید که سایت مزبور از اطلاعات شما به صورت رمزگذاری شده استفاده می‌کند. به این منظور به آدرس بار سایت نگاه کنید که در ابتدای آن HTTPS به جای HTTP قرار گرفته باشد، به این ترتیب شما می‌توانید از اتصال به یک سرور امن مطمئن شوید.
شما می‌توانید این قابلیت ویژه را در هر جا که مایل باشید به راحتی نصب و از آن استفاده کنید. هم اکنون این نوع رمزگذاری برای مرورگرهای کروم، فایرفاکس و اوپرا برای بسیاری از وب‌سایت‌ها به طور خودکار فعال می‌شود. سایت‌هایی نظیر توئیتر، فیس‌بوک، اینستاگرام، یاهو، آمازون و… نیز از این نوع رمزگذاری استفاده می‌کنند. بسیاری از سرویس‌ها هم اکنون از دو مرحله شناسایی استفاده می‌کنند. به طور مثال شبکه اجتماعی فیس‌بوک، هم اکنون از نوعی اجازه برای ورود به حساب کاربری اعضا استفاده می‌کند. برای راه‌اندازی این قابلیت، کافیست با ورود به قسمت Setting، سپس Security و کلیک روی گزینه Edit به قسمت Login Approval رفته و گزینه Require a security code to access My account for unknown browsers را انتخاب کنید. طبیعی است که برای اخذ این تأییدیه،  شماره تلفن همراه شما باید در قسمت مربوطه درج‌شده و توسط سایت تایید شده باشد. سایت‌هایی نظیر گوگل، Ever note، Drop Box، LinkedIn، Last pass،PayPal، Twitter و ورد پرس نیز از این آپشن امنیتی استفاده می‌کنند.

گزینه Keep Sharing Setting را خاموش کنید.
گزینه Keep Sharing یا اشتراک فایل در بیشتر سیستم‌های خانگی و لپ‌تاپ‌ها معمولاً روشن است؛ اما اگر هنگام استفاده از شبکه عمومی و Wi-Fi رایگان، این گزینه را روشن نگاه‌دارید، طبیعی است که تمامی کسانی که به شبکه فوق متصل هستند، می‌توانند به راحتی به اطلاعات شما دسترسی داشته باشند.
پس برای اینکه این گزینه را غیرفعال بسازید، ابتدا به Control Panel رفته و روی گزینه Network And Sharing center کلیک کنید. سپس با انتخاب گزینه Home Group and sharing option وارد منوی بعد شده و روی گزینه Change advanced sharing settings کلیک کنید.
در این مرحله، با انتخاب گزینه public، بررسی کنید که گزینه‌های Network discovery، File and printer sharing و Public Folder sharing همگی روی حالت خاموش قرار گرفته باشند. نکته دیگری که حتما باید در این مواقع مدنظر داشته باشید، روشن بودن دائم Firewall سیستم شماست. فعال بودن این قابلیت را نیز می‌توانید از مسیر زیر بررسی کنید:
Control panel > review your computer’s status > system and security > set On

در انتخاب یک آنتی‌ویروس خوب حساس باشید
اگر از شبکه Wi-Fi عمومی استفاده می‌کنید و آنتی‌ویروس قدرتمندی روی سیستم خود ندارید، بدانید که سخت در اشتباه بوده و اطلاعات شخصی و مهم خود را به راحتی در معرض خطر قرار داده‌اید. شما همیشه باید یک آنتی ویروس قدرتمند و البته به‌روز روی سیستم خود داشته‌باشید. هم‌اکنون شرکت‌های بسیاری وجود دارند که اقدام به عرضه آنتی‌ویروس‌های قدرتمند و البته رایگان می‌کنند. گزینه‌هایی همچون AVG و Avira از بهترین آنتی‌ویروس‌های رایگان دنیا محسوب می‌شوند.
هرچند پیشنهاد ما به شما، تهیه یک آنتی‌ویروس اورجینال با لیسانس معتبر است. واضح است که آنتی‌ویروس‌های رایگان، به‌مراتب ضعیف‌تر از یکی ویروس‌یاب خوب و کارآمد عمل می‌کنند. درصورتی که از موبایل و تبلت جهت اتصال به اینترنت و شبکه‌های رایگان Wi-Fi استفاده می‌کنید، نگران نباشید، بیشتر شرکت‌های تولیدکننده آنتی‌ویروس، نسخه مخصوص موبایل را نیز طراحی و ارائه کرده‌اند. از مهم‌ترین این نوع آنتی‌ویروس‌های می‌توان به نمونه‌های رایگانی مثل AVG، Avast، McAfee، Bit defender، Norton و نهایتا Lookout اشاره کرد.

در مواقع ضروری از اینترنت سیم‌کارت خود استفاده کنید.
اگر می‌خواهید ایمیل خود را چک کنید یا وارد اینترنت بانک خود شوید، Wi-Fi خود را خاموش کرده و از اینترنت ارائه‌شده روی سیم‌کارت خود جهت این امور استفاده کنید. بهره‌گیری از GPRS یا شبکه‌های پرسرعت ۳G و ۴G امروزه بسیار امن‌تر از شبکه‌های عمومی Wi-Fi است.